Raziskovalni program
Politološke raziskave (P5-0136) (1.1.2015 - 31.12.2020) Prof. dr. Danica Fink Hafner >več
Raziskovalni program predstavlja nadaljevanje raziskovalnega programa Politološke raziskave - edinega raziskovalnega programa v Sloveniji, ki sistematično zbira in analizira različne oblike podatkov o dinamiki prvenstveno nacionalnih institucij in akterjev – vključno z volitvami, ob upoštevanju tako notranjih kot zunanjih spremenljivk. V prejšnjih obdobjih so rdečo nit raziskovanja predstavljali: (1) dejavniki, ki določajo konsolidacijo demokracije; (2) vplivi procesov globalizacije / evropeizacije od zgoraj navzdol na nacionalne institucije, akterje in procese. V novem programskem obdobju je naš glavni
RAZISKOVALNI CILJ: (1) analiza anatomije politične krize v Sloveniji in Evropski uniji iz primerjalne perspektive, ob sočasnem upoštevanju ekonomske krize; (2) sodelovanje v aktualni normativni razpravi o političnih alternativah in njihovih možnih izidih (predvsem v Evropi) za reševanje problematike upada legitimnosti; in (3) analiza odzivnosti politične elite na politično krizo v kontekstu EU.
GLAVNA RAZISKOVALNA VPRAŠANJA so:
Kateri so ključni viri in mehanizmi aktualne globoke politične krize v Sloveniji in EU? Kateri so ključni normativni, strukturni in funkcionalni izzivi za reševanje krize? Kateri so alternativni scenariji razvoja slovenskega in EU političnega sistema in kakšne so njihove možne posledice za demokracijo? Kateri akterji, viri in ukrepi lahko zagotovijo alternativne možnosti, ki podpirajo socialno blagostanje, mir in demokracijo; in kateri akterji, viri in ukrepi lahko podpirajo nasprotne scenarije?
Pri iskanju odgovorov na zastavljena raziskovalna vprašanja se bomo osredotočili na longitudinalno zastavljene RAZISKOVALNE STEBRE.
Glavne RAZISKOVALNE STRATEGIJE so: (1) študija Slovenije iz mednarodne primerjalne perspektive; (2) povezovanje raziskav, osredotočenih na Slovenijo, z aktualnimi razpravami o alternativnih intelektualnih in političnih odzivih na globalno politično krizo – zlasti v EU; (3) povezovanje politološkega in interdisciplinarnega raziskovanja; kot tudi (4) komunikacija z deležniki skozi celoten raziskovalni proces.
RAZISKOVALNE METODE: Raziskovanje bo temeljilo na kvalitativni in kvantitativni metodologiji ter načrtu kombinacije metod (pojasnjevalni sekvenčni načrt, vkoreninjen načrt, konvergenčni simultani načrt), ki vključujejo tako naše lastno zbiranje podatkov, kot tudi sekundarno analizo drugih razpoložljivih podatkovnih baz.
PRIČAKOVANI KLJUČNI REZULTATI: (1) nadaljnja krepitev mednarodnega sodelovanja, ki bo privedla do aktivne participacije v evropskih razpravah o alternativnih paradigmah in povečala mednarodne objave; (2) razvoj edinstvenih politološko relevantnih podatkovnih baz , ki pokrivajo volitve od leta 1990 naprej in njihov prenos v Arhiv družboslovnih podatkov; in (3) komunikacija z deležniki skozi raziskovalni proces z namenom izboljšanja kakovosti in uporabnosti raziskovalnih rezultatov.
KLJUČNE BESEDE:
Demokracija, legitimnost, kriza, Slovenija, EU, globalizacija, evropeizacija, institucije, javna uprava, javni sektor, volitve, politične stranke, interesne skupine, civilna družba, protesti, politično znanje, primerjalno raziskovanje, politološko relevantni podatki, politična znanost.
Politološke raziskave (P5-0136) (1.1.2009 - 31.12.2014) Prof. dr. Danica Fink Hafner (pretekli projekt) >več
Teoretski okvir raziskovanja je zasnovan ob upoštevanju TREH ZORNIH KOTOV: politične ustanove (polity), javne politike (policy) in politika (politcs). Osrednja raziskovalna pozornost bo namenjena AKTUALNIM TEORETIČNIM RAZPRAVAM IN PRAKSAM EKSPERIMENTALISTIČNE DEMOKRACIJE / EXPERIMENTALIST DEMOCRACY.(Lord 2001; Boerzel et al 2005; Sabel and Zeitlin 2007; Hix 2008; publikacije raziskovalcev, ki delujejo v okviru tekočih evropskih projektov in mrež odličnosti, kot npr. CONNEX, RECON, CINEFOGO, NewGow).
Do nedavno so bili učinki procesov globalizacije (še posebej evropeizacije) na oblikovanje javnih politik, na transformacijo javnih politik, političnih igralcev in tudi spreminjanje načinov in oblik vladanja in upravljanja (governance) predvsem raziskovani s pristopom »OD ZGORAJ NAVZDOL« / »TOP-DOWN« APPROACH (npr. Ladrech 1994; Bulmer and Burch 1998; Knill 2001, Goetz 2001; Fink/Hafner 2007). Osredotočanje predvsem na prilagajanje nacionalnih političnih sistemov in javnih politik v procesu povezovanja z EU je še posebej značilno za preučevanje držav, ki so postale polnopravne članice EU v letu 2004 in jih je Evropska komisija natančno spremljala in nadzorovala na podlagi političnih in drugih kriterijev EU že v pred/pridružitvenem obdobju. V mnogo manjši meri se je doslej razvilo raziskovanje spreminjanja »od spodaj navzgor« . Predlagani raziskovalni program vključuje ne le »MANJKAJOČE ČLENE« V RAZISKOVANJU, TEMVEČ TUDI DOPOLNJEVANJE VEČ RAZLIČNIH PRISTOPOV: »OD ZGORAJ NAVZDOL«, »OD SPODAJ NAVZGOR« IN DELOMA TUDI RAZISKOVANJE NA HORIZONTALNI TRANSNACIONALNI RAVNI (PREDVSEM NA RAVNI EU).
Medtem ko mnogi avtorji poudarjajo razlikovanje med nacionalnim in evropskim (transnacionalnim), je to razlikovanje čedalje bolj zamegljeno (npr. Brunkhorst 2003; Witte, Reinicke and Benner 2000; Hyttel Nřrgĺrd 2003;Jacobsson, Lćgreid and Pedersen 2004; Sabel and Zeitlin 2007; Citi and Rhodes 2007). Naša temeljna hipoteza je, da poglobljenejše raziskovanje relevantnih ustanov, igralcev in procesov lahko razkrije nekatere pomembne politične inovacije, ki vodijo k novim načinom in oblikam vladanja/upravljanje (governance), kjer so/obstajajo in so/delujejo stari in novi vzorci vladanja/upravljanja (governance). Ti se oblikujejo v praksi eksperimentalistične demokracije v nastajanju, kjer prihaja do interference med starimi in novimi oblikami reprezentacije (npr. Mansbridge 2003; Sabel and Zeitlin 2007; Follesdal in Hix 2005; Mair 2005; Baker 2006; Fossum and Crum 2007). Lahko bi rekli, da globalizacija (še posebej evropeizacija) presega tako zunanje kot tudi notranje meje države. Kljub temu pričakujemo, da bo raziskovanje razkrilo »KRPANKO« različnih gostot in globin globalizacijskih / evropeizacijskih učinkov na različnih političnih segmentih (državne ustanove na različnih ravneh državnega organiziranja, politične stranke, civilna družba / interesne skupine in družbena gibanja, politična udeležba državljanov, različni javnopolitični sektorji).
Raziskovanje bo osredotočeno na VZAJEMNA RAZMERJA MED: A) SPREMINJAJOČO SE ANATOMIJO NACIONALNIH ustanov, igralcev in javnopolitičnih procesov pod vplivom globalizacijskih (še posebej evropeizacijskih) procesov. in b) SPREMINJAJOČIMI SE NADNACIONALNIMI ustanovami, igralci in javnopolitičnimi procesi pod vplivom vložkov z nacionalnih ravni. V tem kontekstu bo teoretsko tekmovanje med INTERGOVERNMENTALIZMOM IN SUPRANACIONALIZMOM izzvano z empirično razkritimi pojavi EXPERIMENTALISTIČNE DEMOCRACIJE (še posebej v okviru političnega sistema EU).
Na podlagi dosedanjega raziskovanja programske skupine in na podlagi aktualnih teoretskih razprav o značilnostih, pojmovanjih in oblikah DEMOKRACIJE, se bomo ob kombinaciji teoretskega in empiričnega raziskovanja osredotočili na naslednje vidike oziroma teze o:
- težnjah k večinski demokraciji (volilno inženirstvo, oblikovanje vladnih koalicij);
- prevladi izrvšne oblasti nad parlamentarno v okoliščinah oblikovanja politik EU;
- rastoči transnacionalizaciji nacionalnih javnih uprav – transnacionalnih državnih segmentov;
- avtonomiji uradnikov srednjega ranga v razmerju do politično imenovanih v procesih oblikovanja in izvajanja javnih politik EU; primer »soft law« (odprta metoda koordinacije / OMC)
- težnjah v praksi odprte metode koordinacije – OMC (diseminacija javnih politik, javnopolitčno učenje ali res nov instrument razmerja moči med državami na posebnih področjih javnih politik, kjer se »soft law«); in
- značilnostih in vzejmnem delovanju mikro, meso in makro ravni demokracije (politične
stranke, interesne skupine, družbena gibanja, državljani).
Raziskovanje bo teoretično in empirično
Pri slednjem bodo uporabljene tako kvantitativne kot kvalitativno zasnovane raziskovalne metode. Posebna skrb bo namenjena primerjalnemu raziskovanju (longitudinalnemu in mednardno/primerjalnemu). Ker se osredotočamo na raziskovanje institutcij, procesov in agensov bomo uporabili naslednje pristope: (neo)institutionalizem, (neo)neofunkcionalizem (Schmitter 2002), behaviourizem in prstope analize politik (policy analysis). Načrtovane raziskovalne metode in tehnike vključujejo: družboslovni intervju, javnomnenjsko raziskovanje, meta analizo obstoječih mednarodnih javnomnenjskih podatkovnih baz (zlasti ISSP/Citizenship module, European social science survey data) in analizo vsebine. Predvidevamo dopolnjevanje starih in oblikovanje nekaterih novih elektronskih arhivov dokumentov in podatkovnih baz, ki bodo omogočale mednarodno primerjlano in longitudinalno raziskovanje tudi v prihodnje. Med dodatnimi metodami stalnega komuniciranja z zainteresiranimi javnostmi v raziskovalnem procesu so načrtovani sestanki deležnikov (stakeholder meetings) in organizirano obveščanje zainteresiranih javnosti, vladnih in nevladnih igralcev tako v procesu raziskovanja kot pri sporočanju raziskovalnih rezultatov.
Mednarodni znanstveni projekt
N5-0014 INTEREURO – Primerjalno raziskovanje interesne politike v Evropi (2011-2014) Prof. dr. Danica Fink Hafner (pretekli projekt) >več
Ključni cilj projekta je oblikovanje kompleksnega teoretičnega in empiričnega razumevanja vloge interesnih skupin v evropskem politično-institucionalnem sistemu. Natančneje, raziskovali bomo mobilizacijo interesnih skupin, organizacijsko vzdrževanje in profesionalizacijo, strategije vplivanja na politično odločanje, procese uokvirjanja (framing) in njihov vpliv na javnopolitične izide. Projekt bo povezal različne vidike vloge interesnih skupin v evropskih procesih oblikovanja politik v okviru integriranega teoretičnega okvirja. Vodilna teoretska doktrina je interesnoskupinsko generiranje in strateška uporaba informacij. Za soočenje teoretskega prispevka in empiričnih podatkov bo oblikovana kompleksna podatkovna baza z informacijami o posameznih fazah vplivanja na produkcijske procese na nacionalnih ravneh in na EU ravni. Pri vzorčenju interesnih skupin, osredotočenem na javnopolitične tematike bomo kombinirali pristop od spodaj navzgor s pristopom od zgoraj navzdol. Uporabljene bodo kvantitativne in kvalitativne raziskovalne metode.
Sodelujoči partnerji Comparitive research on interest group politics in Europe (INTEREURO);
University of Leiden, Netherlands; http://www.leiden.edu
University of Antwerp, Belgium; http://www.ua.ac.be
Newcastle University, United Kingdom; http://www.ncl.ac.uk
University of Salzburg, Austria; http://www.uni-salzburg.at
Ruhr-University, Bochum, Germany; http://www.ruhr-uni-bochum.de
University of Barcelona, Spain; http://www.ub.edu
Gothenburg University, Sweden; http://www.gu.se
Pridružen partner:
University of Virginia, Frank Batten School of Leadership and Public Policy, USA; http://www.batten.virginia.edu
Več o projektu na: www.intereuro.eu.
Pripravljalne akcije EU na področju športa 2011: Akcija za dobro vladanje mednarodnih športnih organizacij Prof. dr. Simona Kustec Lipicer (slovenski partner) (pretekli projekt) >več
Cilj projekta je analizirati strukture in standard vladanja (governance) v izbranih mednarodnih športnih organizacijah. Na tej podlagi bo izoblikovan niz smernic, ki jih bodo športne organizacije lahko uporabile kot primere dobrih praks ter upoštevajoč svoje specifične tradicije, izkušnje in avtonomnost tudi uporabile. S tem namenom bo projektna skupina prepoznala posebnosti upravnih sistemov športnih organizacij, standarde demokratičnih odločevalskih procesov v njih, zbrala že obstoječe in primerljive najboljše prakse in analizirala njihove vmed-nacionalne in med-nivojske potenciale.
N5-0023 Primerjalno raziskovanje organizacijskega razvoja nacionalnih interesnih skupin v Evropi (1.10.2014―30.9.2018) Prof. dr. Danica Fink Hafner (pretekli projekt) >več
Interesne skupine delujejo v kompleksnem in razdrobljenem političnem okolju. Danes so namreč številne pristojnosti oblikovanja politik razpršene med politične igralce na različnih ravneh večnivojske vladavine. Raziskovalni projekt je zato oblikovan tako, da bi lahko pojasnil vpliv dinamike večnivojske vladavine na oblikovanje, vzdrževanje ter razvoj organiziranih interesov. Delitev politične oblasti bi lahko ustvarila dodaten prostor za delovanje in večjo raznolikost interesnih skupin. Pa vendar bi lahko delitev oblasti tudi omejila politično predstavništvo ter okrepila že obstoječe težnje k večji profesionalizaciji in specializaciji interesnih skupin. Da bi lahko ocenili delovanje interesnih skupin v spreminjajočem se okolju bomo uporabili spoznanja teorije izmenjave in teorije odvisnosti virov ter razširili in nadgradili obstoječo literaturo o evropeizaciji ter profesionalizaciji organiziranih interesov z osredotočanjem na organizacijski pristop. Uporabljen bo primerjalni raziskovalni načrt, ki združuje celovito orisovanje populacij interesnih skupin v osmih državah in poglobljeno raziskovanje različnih strukturnih ter strateških značilnosti organiziranih interesov. S tako pridobljenimi primerljivimi podatki o dinamiki interesnega predstavništva bomo pojasnili kako organizacijski imperativi in nacionalni dejavniki vplivajo na vzpostavljanje, razvoj ter utrjevanje populacij interesnih skupin v Evropi.
Temeljni raziskovalni projekt
Substantivna zastopanost mladih v predstavniških organih (J5-8241) (1.5.2017 - 30.4.2020) Prof. dr. Tomaž Deželan >več
Moderne demokracije so izrazito poistovetene z idejo predstavništva. Predstavniki ljudstva, bodisi posamezniki ali institucije, naj bi skladno s tem konceptom odsevali voljo ljudi in skladno z njo delovali v političnih predstavniških telesih. Prav tako je ena od temeljnih predpostavk družbene pogodbe, da politični predstavniki predstavljajo vse skupine prebivalstva.
Moderna predstavniška demokracija se je v zadnjih letih znašla pred številnimi izzivi in kritikami, povezanimi predvsem s premisleki o kakovosti predstavništva, saj različne nacionalne in mednarodne javnomnenjske raziskave kažejo upadanje zaupanja v najpomembnejša politična predstavniška telesa in zaupanja v delovanje demokracije, ponekod pa so te vrednosti že dosegle tudi kritično mejo. Tak primer je tudi Slovenija. V opisanih okoliščinah moderne predstavniške demokracije postajajo zelo ranljive, saj jim upada legitimnost za delovanje. Videti je, da prihaja do take ranljivosti moderne predstavniške demokracije zaradi »napačnega« in pomanjkljivega predstavljanja državljanov v predstavniških telesih (parlamentih) ter spremenjenega političnega imaginarija državljanov, predvsem mladih. Populacija, ki je najbolj podvržena tovrstnemu problemu in se tudi najbolj zoperstavlja tovrstni podobi demokracije, so mladi, ki so poleg pomanjkljivega zastopanja njihovih interesov tudi najmanj zastopani v predstavniških organih (2,8% po raziskavi IPU, 2015). Raziskave tudi kažejo, da je nižja stopnja deskriptivnega predstavništva tudi posledica nizke stopnje politične udeležbe mladih, kar se prevede tudi v politike, ki so manj naklonjene mladim (EYF, 2015; Deželan, 2016). Zato se kot glavni izziv postavlja vprašanje, kako poslanci razumejo svoje predstavniške vloge in parlamentarno delovanje, na drugi strani pa vprašanje, kako mladi te vloge oziroma delovanje izvoljenih predstavnikov vidijo. V raziskovalnem projektu bomo tako izpostavili dve dimenziji predstavništva, in sicer stil ter fokus predstavništva, ki vplivata na značilnosti in kakovost predstavništva, kot ga zaznavajo mladi. Pri tem je potrebno izpostaviti tudi, da poslanci v resnici ne ostajajo nujno zvesti enemu samemu stilu in fokusu predstavništva, temveč pogosto spreminjajo svoje vloge oziroma jih (samo)zaznavajo kot spremenljivke in ne konstante. Zato se potem postavi še vprašanje določnic vlog poslancev (institucionalnih, osebnostnih in poklicnih). Raziskovalni projekt tako želi nasloviti vprašanje značilnosti predstavništva, še zlasti vprašanje stopnje prenašanja preferenc državljanov v politično predstavniško telo ter vprašanje omejevanja samostojnega delovanja poslancev s preferencami volivcev. Po drugi strani želimo ugotoviti s kakšnim tipom predstavništva se mladi poistovečajo ter katere so ključne ovire pri vzpostavitvi tega tipa predstavništva. V boju s krizo predstavništva je (1) potrebno razkriti značaj predstavniških vlog poslancev. To bomo naredili z izvedbo prve obsežnejše neposredno (face-to-face) izvedene ankete med poslanci Državnega zbora ter nadgradili z družboslovnimi intervjuji z izbranimi poslanci. Prav tako pa je potrebno ugotoviti (2) kakšno obliko predstavništva omogoča politični imaginarij mladih. To bomo izvedli s pomočjo analize obstoječih javnomnenjskih raziskav, prav tako pa bomo izvedli posebno javnomnenjsko raziskavo o tej problematiki na populaciji mladih v starosti od 15 do 30 let. Za podrobnejši pregled njihovega političnega imaginarija bomo uporabili tudi pristop oralnih zgodovin (ang. oral histories). Oba sklopa rezultatov bomo preverili in validirali z deliberativnimi forumi z deležniki. Na tej podlagi želimo prispevati k aktualnim razpravam o koncu oziroma krizi predstavništva (npr. Thorley, 2015; Keane, 2009; Rosanvallon, 2008; Micheletti, 2012) ter razpravam o krizi političnega predstavništva in politične participacije mladih (Putnam, 2000; Macedo et al., 2005; Dalton, 2008; Wattenberg, 2012; Garcia-Albacete, 2014; Roger in Marti, 2015; Loader et al. 2015).
Radikalizacija in nasilni ekstremizem: filozofski, sociološki in vzgojno-izobraževalni vidik (J7–9419) (1.7.2018 – 30.6.2021) Prof. dr. Tomaž Deželan (na partnerski raziskovalni organizaciji) >več
Odprta metoda koordinacije: analiza njenih javnopolitičnih (policy) in političnih posledic (J5-2030) (1.5.2009 - 30.4.2012) Prof. dr. Danica Fink Hafner (pretekli projekt) >več
Projekt je teoretsko obsežno in kompleksno zasnovan. Utemeljen je na premišljenem izboru različnih politoloških teorij in konceptov, ki vključujejo zlasti teorije evropeizacije, oblikovanja in izvajanja javnih politik na (sub)nacionalnih in nadnacionalnih ravneh (multi-level policy-making), pristopov novega institucionalizma in konceptov javnopolitičnih omrežij in s tem povezanih teorij vladanja (governance) in javnopolitičnih stilov (policy styles).
Raziskovalni rezultati (še zlasti rezultati mednarodno primerjalnih raziskav) so dragoceni v procesu (pre)oblikovanja institucij v Sloveniji, saj se slovenska družba in njen politični (pod)sistem prilagaja družbenemu, politično-kulturnemu in institucionalnemu okolju Evropske unije. V kontekstu evropeizacije slovenske politike so vse bolj pomembna tudi vprašanja krepitve kompetentnega delovanja tako slovenske javne uprave kot tudi civilne družbe v novih okoliščinah oblikovanja in izvajanja javnih politik, v katerih je uveljavljanje slovenskih interesov oziroma interesov slovenskih igralcev relativno težavno in kompleksno. Pričakujemo, da bodo slovenske politične ustanove zato še v večji meri izražale potrebo po sodelovanju s politološko stroko - še zlasti v povezavi s konkretnimi vprašanji izgrajevanja ustanov (institution-building) in komunikacijskih kanalov za učinkovito mnogonivojsko javnopolitično odločanje in implementacijo prevladujočih zvrsti javnopolitičnih prvin vladanja EU v Sloveniji. Tako bodo raziskovalni rezultati pomembno prispevali k a) nacionalnim spoznanjem o mednarodnih prednostih in slabostih delovanja slovenskega političnega sistema in slovenske politične znanosti, z vidika (ne)uporabe odprte metode koordinacije; k b) prepoznavnosti odprte metode koordinacije v Sloveniji v mednarodni javnosti (slednje zlasti preko objav v tujini, predstavljanju raziskovalnih ugotovitev v okviru sodelovanja s številnimi tujimi raziskovalnimi organizacijami, udeležbo na mednarodnih znanstvenih konferencah in delavnicah). V okoliščinah evropskega povezovanja načrtujemo zlasti diseminacijo raziskovalnih spoznanj, ki kažejo na podobnosti in razlike med Slovenijo, starimi in novimi članicami EU. Raziskovalno delo bo prispevalo tudi k c) razvoju slovenskega politološkega izrazoslovja, d) k utrjevanju demokratičnih javnopolitičnih praks in e) uveljavljanju slovenske politologije v mednarodni politološki skupnosti (predvsem z večjim objavljanjem v tujini in s strokovnim delom v mednarodnih projektih in politoloških regionalnih in svetovnih združenjih).
Kapital (pred)volilnih kampanj in demokratični razvoj države in družbe (J5―2289) (1.5.2009 - 30.4.2012) Prof. dr. Simona Kustec Lipicer (pretekli projekt) >več
Osnovni raziskovalni namen projekta je ovrednotiti vsebinsko-razvojni kapital stališč, ki jih politične
stranke predstavljajo v svojih (pred)volilnih programih ter njihov kasnejši (povolilni) vpliv na razvoj
družbe in države. Pri tem predpostavljamo, da se vredno(s)tni kapital strankarskih programov kaže v
tem, da zasledujejo ter aktivno nadgrajujejo poglede na možno reševanje družbenih problemov, kar
se kaže skozi:
a) obseg (scope) izraženih javnopolitičnih stališč;
b) vsebinsko celovito interpretacijo teh problemov in možnih rešitev zanje (depth);
c) ustrezno mednarodno primerljivostjo javnopolitičnih stališč;
d) kontinuiteto izraženih stališč;
e) stopnjo 'prevajanja' identificiranih programskih vsebin/javnopolitičnih stališč v vsebino koalicijskih
pogodb, kar je pogojeno tudi z relativno močjo političnih strank (volilni izid).
Z namenom iskanja odgovorov na zastavljena raziskovalna vprašanja uporabljano niz kompleksne
mešane (kvalitativne in kvantitativne) raziskovalne metodologije.
Politika na področju nekdanje Jugoslavije (J5-6154) (1.2.2004 - 30.1.2007) Prof. dr. Danica Fink Hafner (pretekli projekt) >več
V projektu bomo preučevali politiko na področju nekdanje Jugoslavije v obdobju od konca osemdesetih let dvajsetega stoletja do začetka enaindvajsetega stoletja. Ključna raziskovalna cilja sta:
1) odkriti vzorce prehodov v demokracijo in njihovo uspešnost z vidika kontekstualnih okoliščin,ustavnih izbir, volilnih izbir,institucionalnega inženirstva, značilnosti strankarskih aren in obsega suverenosti (prisotnost zunanjih/mednarodnih sil) v šestih teritorialno političnih enotah (Sloveniji, Hrvaški, Bosni in Hercegovini, Srbiji, Črni gori in Makedoniji); ter
2) analizirati odnose med liberalnim in etničnim načelom v strankarskih arenah ter posledice teh odnosov za demokratizacijo in konsolidacijo strankarskih aren v omenjenih teritorialno političnih enotah. V projektu bomo preverjali tri hipoteze:
a) šest nekdanjih jugoslovanskih republik oblikuje več različnih grozdov teritorialno političnih enot glede na njihove značilnosti (kot so navedene v prvem raziskovalnem cilju);
b) opredelimo lahko kritičen delež etnično zasnovanih strank, ki opredeljuje nacionalistično polarizirano strankarsko areno - podobno kot je v politološki literaturi opredeljen kritičen delež anti-sistemskih strank (v strankarskih arenah, ki temeljijo na liberalnem načelu) kot tisti delež, ki še vedno dovoljuje normalno demokratično delovanje političnega sistema;
c) z institucionalnim inženirstvom (še posebej volilnim inženirstvom) je mogoče vsakega od teh načel zasnovanosti in tekmovanja političnih strank (liberalno načelo, etnično načelo) spodbujati in tudi omejevati. Ključna novost našega pristopa je v hkratnem preučevanju vseh omenjenih raziskovalnih enot (nekdanjih jugoslovanskih republik) in v kombiniranju več različnih raziskovalnih pristopov (primerjalnega institucionalnega pristopa, primerjalnega kvalitativnega raziskovanja, tranzitologije, specializiranega politološkega raziskovanja volilnih sistemov, njihovih učinkov in značilnosti strankarskih aren, deloma pa tudi reševanja konfliktov v razcepljenih družbah). Empirično raziskovanje bo temeljilo na kombinaciji kvalitativnih in kvantitativnih raziskovalnih metod.
|